Internetyhteyden ongelmien vianselvitys

By 28.2.2020Vinkit

Palvelusopimuksessa kerrottu yhteysnopeus on teoreettinen paras mahdollinen nopeus yhteydelle. Todellisuudessa yhteysnopeuden vaihteluväli esimerkiksi 100M perusnetti- palvelulla voi olla n. 50Mbps -150 Mbps välillä riippuen tavasta, jolla yhteyttä käytetään (ethernet /wlan). Mikäli yhteyden toiminnassa esiintyy häiriöitä ja hitautta, tarkista ensin valokuituverkon toiminta alla olevan kaavion mukaisesti.

 

Päätelaitetta uudelleen käynnistettäessä ota virtajohto pois seinästä ja anna laitteen olla virratta noin minuutin ajan, jotta laitteen sähkövaraus ja muisti ehtii tyhjentyä. Tämän jälkeen kytke virtajohto uudelleen. Power – ja Status-valojen pitäisi muuttua vihreäksi. Myös WAN-valon pitäisi syttyä merkiksi siitä, että PyhäNetin verkko toimii.

Päätelaite, joka on toimintakunnossa ja yhteydessä verkkoon.

Jos kuituverkko itsessään näyttäisi olevan kunnossa, mutta ongelmia esiintyy wlan-verkon puolella, voit etsiä ratkaisua seuraavan mallin mukaisesti:

Kokeile myös verkon uudelleen yhdistämistä. Sulje wlan vastaanottavasta laitteesta (esim. kännykästä) ja käynnistä se sen jälkeen uudelleen. Hae ja yhdistä tämän jälkeen langaton verkko.

Mikäli kyseessä on uuden liittymän käyttöönotto ja wlan ei toimi missään laitteessa, kokeile yhdistää kuitu päätelaitteen toiseen porttiin.

Päivitä päätelaitteeseen yhteydessä olevat laitteet aika ajoin. Myös vastaanottavat laitteet ja niiden tekniikka ovat yksi palanen toimivaa, häiriötöntä internetyhteyttä.

Epäillessäsi ongelmia internetyhteydessä on tärkeää ilmoittaa tästä tekniseen tukeemme vian aikana, jotta sen paikallistaminen on mahdollista. Seuraavan päivän aikana ko. vikaa ei saada tutkittua.